TiT

TiT

sobota 11. června 2016

(Ne) Závislé srovnávače II

Ani jsem nepředpokládala, že budu k původnímu článku psát pokračování, ale situace nabrala spád a tak to nemohu nechat bez povšimnutí.

Jen pár dní po zveřejnění původního článku jsem, jako provozovatelka e-shopu, obržela e-mail od zástupce onoho nezávislého srovnávače, který mne ujišťovat, že "fúze roku" nebude mít žádný vliv na jejich nezávislost a objektivitu .

Znáte to, jakmile Vás někdo, takto nevyžádaně, ujišťuje jak se budete mít fajn a nastalé změny jsou vlastně pro Vaše, či obecné blaho, taky trochu znervozníte ? Já rozhodně! A tak jsem začala pátrat po podrobnostech a ejhle, lehce mimo hlavní proud informací proběhla zpráva, že Antimonopolní úřad schválil, aby jeden z největších tuzemských internetových obchodů, který  byl sám nedávno koupen holandskou firmou, koupil největší srovnávač zboží.

Absurdita jak z románu. To se snad opravdu může stát jen tady.
Velké e-shopy se již začaly cukat, ale myslím, že i ti ostatní by měli vyslat jasný signál, že tahkle ne.
Srovnávače mají díky xml feedům absolutní přehled o všem nabízeném zboží, jeho cenách, ale díky "speciálním" projektům i o dostupnosti, dodacích lhůtách a protože se měří i konverze, ví i jaké zboží se nejvíce prodává a kdy.

Ujišťování, že informace obchod nezneužije, jsou podobně komické jako by jste chtěli tvrdit, že se na televizi díváte jen pravým okem a levému to neukážete .

Takže nejprve bude koukat do karet největším konkurentům, tedy pokud jako např. Alza, okamžitě neukončí spolupráci a tím předávání dat. A pak se začne poohlížet po menších soustech, co zajímavého z jejich sortimentu by do svého konglomerátu zařadil a tím ty menší zlikvidoval.

Předpokládejme tedy scénář, kdy situace bude kopírovat vývoj ve standartním maloobchodě. Velké řetězce nejprve zlikvidovali malé obchodníky, následně nabízeli unifikovaný sortiment nevalné kvality, což postupně vedlo k opětovné regeneraci maloprodejců regionálních potravin, speciálek zdravé výživy, farmářských trhů apod., což minimálně nutí řetězce rozšiřovat sortiment o bezlepkové či jinak, dříve neatraktivní, sortiment.
Na internetu jsme tedy zatím ve fázi jedna - postupná likvidace malých specializovaných e-shopů. Nakupování na jednom místě je pohodlné a díky poštovnému i výhodnější, ale zvažme zda si chceme zachovat možnost výběru, anebo podporovat monopol, který, jakmile nebude mít vážnější konkurenci, ztratí motivaci a bude nabízet jen to co se mu opravdu vyplatí.

1 komentář: