TiT

TiT

pátek 13. května 2016

(Ne) závislé srovnávače

Taky podléháte dojmu, že pokud nakoupíte v eshopu, který nemá některý ze speciálních certifikátů, musíte zákonitě naletět podvodníkům?
Ze všech stran slýcháme doporučení: nakupujte jen v prověřených e-shopech, nejlépe těch, které se umísťují na předních příčkách srovnávačů. Ti opatrnější z nás se touto radou obvykle řídí, ikdyž je nám občas divné proč je nejvýše umístěna nabídka, která není tak úplně nejvýhodnější.
Všechno začíná být jasnější, jakmile se do toho systému podíváte z druhé strany.  Je pravda, že hodnocení zákazníků je důležité a recenze ověřené, ale tím nezávislost srovnávačů, alespoň těch největších, končí. Dále už jsou za vším jen peníze.
Máte E-shop a chcete být v horních příčkách srovnávačů? Tak si budete muset připravit pevné nervy a dost peněz.
Jak se stát ověřeným e-shopem ? No nic jednoduchého. Zaregistrovat se do srovnávače, implementovat html kody a tajné klíče, nastavení xml feedu, to je všechno relativně jednoduché a podle typu poskytovatele Vašeho webhostingu, kde e--shop provozujete, i relativně levné.
Pak ale nastává to pravé dobrodružství. Myslíte si, že když budete poctiví, všechny objednávky bezodkladně vyřídíte, dokonce přidáte zákazníkům i něco navíc, nebude problém certifikát získat ? Velký omyl.
1) Nejste prověřený e-shop, takže naděje, že Vám přijdou objednvky od poučených a obezřetných neznámých zákazníků je mizivá
2) Když už se někdo odhodlá a tzv.  zariskuje s objednávkou za cca 500 Kč, zjistí, že zboží dorazilo včas a v pořádku, většinou nemá potřebu se o svou kladnou zkušenost s obchodem podělit v recenzi, maximum je , že  mail,  který mu srovnávač pošle, rovnou nesmaže, ale klikne alespoň na slůvko: Doporučuji. Ale i tak patří spíše k vyjímkám. Obecně platí, že se lidé radeji podělí o svou špatnou zkušenost, takže ukazatelem o nespolehlivosti obchodu jsou spíše špatné recenze, než žádné. Také lidé, kteří obecně píší hodnocení, jsou Ti zodpovědní a Ti také, již z posdstaty své povahy nakupují v těch obchodech s certiikátem.
3) A nakonec významným faktorem, je politika srovnávačů, která nahrává velkým e-shopům. Nejen,, že jako začínající e-shop nemáte žádnou možnost prokázat, že nejste podvodníci, ale navíc nastavení pro udělení certifikátu je při nejmenším podivné. Každý zákazník smí e-shop hodnotit maximálně 1 x za 6 měsíců, ale pro potřeby certifikátu je bráno v potaz hodnocení jen za poslední 3 měsíce. Takže, nasbírat dostatek hodnocení pro získání certifikátu, ikdyž máte spokojené zákazníky, kteří se k Vám vrací , připomíná boj s větrnými mlýny, v tomto případě časem, protože když už se blížíte k počtu potřebných hodnocení , systém Vám ty ze začátku umaže a vy jste zase v půlce ......

E-shopů je spousta a orientovat se v nabídce, není jednoduché, ale neexistence certifikátu nemusí vždy znamenat, že je e-shop nedůvěryhodný. Důležitější jsou recenze. Případně můžete zkusit e-shop kontaktovat například e-mailem s "test" dotazem a podle reakce poznáte, zda obchod funguje a jaký je jeho vztah k potenciálním zákazníkům.
Říkáte si proč to dělat, když si můžete vybrat z těch s certifikátem ? Jednoduše proto, že  některé tyto e-shopy nabízí zboží, které ve velkých nenajdete. netýká se to samozřejmě elektroniky, ledniček apod. Ale pokud si chcete vybírat z neotřelých dekorací, textilu, doplňků, kosmetiky, surovin pro domácí výrobu čehokoli včetně různých kutilských potřeb. Mít možnost ochutnat neobvyklé potraviny, koření apod., je zachování existence těchto e-shopů důležitá. Protože nabízí "nemasový" sortiment, který se velkým hráčům jednoduše nevyplatí. Je to jako nabídka hypermarketu a např. farmářský trh. A je tedy jen na Vás zda chcete podpořit širokou nabídku s možností výběru, nebo podporovat velké hráče se stejnou a, do jisté míry, omezenou nabídkou

A teď k těm horním příčkám - když už má obchod certifikát otevírají se mu možnosti zaplatit si horní umístění - podle pravidla kdo dá víc, ten je výš. Neplatí tedy, že nabídka umístěná pod čarou, nebo na dalších stránkách je horší, jen prostě není zaplacená.  Proto také vidíte, že u levnějšícho sortimentu, žádný košík či doporučené zboží není. Obchodníkům se to vyplatí jen u dražšího zboží jako jsou televize, mobily a pod.

Pokud tedy chcete udělat "dobrý obchod" nespoléhejte, že vyhledávače Vám doporučí skutečně to nejlepší. Použijte je jako zdroj informací, porovnejte nabídky, třeba i s těmi na druhé a třetí straně. Podívejte se do e-shopu, jak komplexní informace o produktu Vám poskytne, neboť i to je známka serioznosti a poctivého přístupu.

A i u certifikovaných e-shopů nezapomínejte číst recenze, je spousta případů, kdy e-shop získal certifikát a následně z různých důvodů zhoršil kvalitu služeb. Ať úmyslně - například při změně vlastníka, nebo neúmyslně - třeba jen proto, že nezvládá vyšší nápor zákazníků.

Pozn. A pokud si myslíte, že ověřením obchodu v různých srovnávačích, získáte komplexnější informace, prověřte si nejprve, kdo tyto různé nezávislé srovnávače provozuje - možná budete překvapeni, ale hodně jich má stejného poskytovatele a tím pádem i úplně stejná data, jen nepoučený zákazník žije v iluzi, že používá různé "nezávislé" zdroje.


2 komentáře:

  1. Mohu jen souhlasit

    OdpovědětVymazat
  2. Malý podnikatel nedosáhne na dotace ani podporu. Souhlasím s článkem

    OdpovědětVymazat