Klasika praví:
Kdo umí umí , kdo neumí učí, nebo radí........
Ekonomická krize, pár " moudrých" manažerských rozhodnutí a hle firma
na tom není úplně nejlépe, ale nic není ztraceno, kolem Torra se vždy
točí pár nezištných odborníků, kteří poradí , nastaví, případně doporučí
zaručeně výhodná řešení a cena , ta je rozhodně příznivá. Sice by jste
za ty peníze pořídili kvalitního krizového manažera , který by rok,
intenzivně a na plný úvazek, formoval firemní procesy , honil líné ,
případně vykosil neschopné a rozhodně by ( při dobré volbě) přinesl
čerstvý proud do zatuchlého rybníčku. No , ale to by nebyla taková
legrace a proto my najmeme konzultanty univerzálního typu, kteří nám
rozvrtají firmu na prvočinitele, poradí to, co sami víme, nebo co
okoukali jinde a krom tučného honoráře si odnesou i spoustu informací a
zkušeností, které lukrativně zhodnotí u dalšího zákazníka. Tento pricip
můžeme pojmenovat : Perpetum radile ......
Poradenský
maraton začíná... Rozeslat formuláře, které požadují zmapovat pracovní
činnosti za celý rok. Zaměstnanci řičí blahem a horečně přemýšlí jak
docílit toho aby vzorečky vrátily hodnotu plus minus odpovídající jejich
úvazku . Je pravda, že někteří se s tím nemažou a výsledek z nich dělá
kandidáty na léčbu workoholismu, ale nic není jak se zdá ... někdo holt
kreslí čáru 2 vteřiny, jiný to pojme s hlubokým uměleckým záměrem a pro
stejný výsledek potřebuje 3 hodiny. Pragmatici jsou v očekávání jak se
odborní konzultanti vypořádají s kvantifikací kreativního přínosu. Ti co
vykonávají činnost snáze měřitelnou se snaží odhadnout průměrnou délku
úkonu, když je každý jinak časově náročný o proměnlivém faktoru
rychlosti letité výpočetní techniky ani nemluvě. Management uklidňuje
nervózní a reptající zaméstnance, že se to poddá , z výsledku budou mít
užitek všichni a konečně někdo majiteli vysvětlí, co poctivým dříčům
ztrpčuje život a budeme se mít všichni dobře protože nakonec i lenoši a
bezmozci prozřou a dají se na pravou cestu spolupráce. Sami tomu sice
moc nevěří, protože podobnost s ideologiemi typu Utopie Thomase Moora
přes husitský Tábor až po spravedlivý komunismus není náhodná a nejen
Dilbert ví, že : Rovnostářský řád prostě nefunguje.
Formuláře posbírány a je na čase přejít k dalšímu kroku , vytěžit
maximum informací. Torr, který na nich obvykle sedí pevněji než kvočna
na vejcích, je najednou velmi vstřícný a otvírá stavidla bez omezení.
Poradci prolézají všechna oddělení , zkoumají procesy, logicky, měli by
je optimalizovat , ale také obchodní metodiku , kde je jejich rada
přínosná podobně jako když by kadeřnice mluvila do výrobního postupu
automobilky. Zaměstnanci detailně ukazují svoji práci, hrdě prezentují
svá různá vylepšení , doufajíc že konzultanti pochopí , kdo maká, kdo
věci komplikuje a jaké procesy jsou nefunkční. Víra , že to povede k
nastartování růstu, je však mylná, na to radilům chybí znalosti a
zkušenosti.Hlavním úkolem je najít takové úspory , které , alespoň
hypoteticky, převýší náklady za konzultace. A kde je najít nejsnadněji ,
ve mzdách, takže stopky do ruky a nenápadně začít měřit časy. Co na
tom, že hlupáčci zaměstnanci demonstrují procesy na jednodušších
příkladech, aby neplýtvali časem a mentální kapacitou dočasných kolegů.
Sběračům dat svítí očička jako Harpagonovi nad truhlou plnou zlaťáků ,
získali poklad v balíku citlivých informací a ještě za to dostanou
zaplaceno. Takže Dilbertova zkušenost : Poradenské firmy jsou experti na maximalizaci zisků, těch svých....
Informace jsou doma a nastává přesun k další fázi... dobré rady bez
záruky. Je až neuvěřitelné jaké nápady padají, zvláště z poradenského
benjamínka. Jeden by řekl, že pracují v úkolu, podle toho kolik
zlepšováků dokáže vyplodit. A jsou to opravdu hodnotné postřehy.
Shromažďujte dokumenty na jednom místě a roznášejte je do dalších
oddělení naráz jednou denně, ušetříte průměrně čtyři cesty za směnu,
každá v trvání 5-ti minut, takže 20 minut je doma. Pokud by firma chtěla
ušetřit další čas, bylo by řešením rozjet projekt potrubní pošty, aby
zaměstnanci nebloumali na chodbách vůbec. Sice bychom , vzhledem k
velikosti firmy , byli světovou raritou v poměru nákladů, za její
zřízení a udržování, na jednoho zaměstnance, ale jistě by se to dalo
obchodně využít a vylepšit bilanci, pořádáním placených exkurzí do
absurdistánu. Z pohledu marketingu by to také nebylo k zahození ,
reportáž ve všech hlavních zprávách v kategorii kuriozit, by jistě
přitáhla pozornost k naší firmě . A jak známo : Negativní reklama, taky reklama a hlavně gratis....
Dalším
geniálním poradenským trikem je variace na pověstné skořápky.Princip
spočívá v tom, že jednotlivé činnosti z reportů jsou, jako známé
kuličky, přesouvány od jednoho zaměstnance k druhému, aniž by ten druhý o
tom věděl, takže aktuálně grilovanému chudákovy některé činnosti
odebereme s tím , že je efektivní, aby je dělalo jiné oddělení. Jeho
pracovní místo se tím pádem stane neobhajitelné, protože poslat par
emailů , co zbylo, může kolega. U disponovaných jedinců zvolíme navíc
možnost vyděšení vyhazovem a aktivujeme známý hujerismus. Ti, kterým
jsou první činnosti virtuálně převedeny o tom neví, takže se s tím při
jejich rozboru nepočítá a naopak je část jejich procesů virtuálně
přesměrována na první skupinu a nyní se kruh uzavírá , nikdo neví kde je
kulička . Většina pracovních náplní zmizela v černé díře přesunů ,
zaměstnanci vystresovaní představou, že pro ně není práce, jsou ochotni
téměř k čemukoli ( přímo úměrně výši jejich hypoték) a ti co po čistkách
zbydou, budou rádi , že krom všech svých původních úkolů mohou dělat
zdarma i práci po vytříděných kolezích. Už Machiavelli věděl že Dáte-li lidem pocítit jak vratké mohou být jejich základní životní jistoty , lépe se s nimi můžete manipulovat.
Normované časy, to je nový fenomén, kdo by si myslel, že normy jsou
výsadou výrobních procesů, kde lze každé činnosti přiřadit tzv. medián ,
průměrnou délku času, potřebného k provedení jasně definovaného úkonu,
nenarazil ještě na poradce, pro které je časová kvantifikace alfou a
omegou finální degradace schopných a kvalitních zaměstnanců. Není totiž
důležité jak dobří jsou obchodníci, finančníci či jak dokáží reagovat na
nastalé problémy a tím minimalizovat ztráty resp. maximalizovat zisky
firmy. jediným a zásadním kritériem se stává čas a tak se dostávají do
popředí ti, kteří se moc nezamýšlí a střílí bez přípravy jednu hloupost
za druhou. Ti totiž vykazují vysokou míru fiktivní efektivity typu počet
mailů za hodinu, co na tom, že nemají žádný faktický přínos. Tím se
potrvzuje další Dilbertův princip : Není důležité jak dobře děláte svou práci, ale zda se u toho tváříte dostatečně zaměstnaně....
Všechno předchozí má , krom jiných pozitiv, velký vliv na krystalizaci
charakterů jednotlivých zaměstnanců. Převládají dvě zásadní skupiny, ta
první si je vědoma pradávné Svatoplukovy moudrosti , vytvoří semknutý
kruh, kde si jako staří římští vojáci v"želvě" ( vojenská formace ....
koukněte na Asterixe) navzájem kryjí záda, upozorňují co vše ještě
jejich parťáci ze spolku dělají a v čem jsou nezastupitelní . Druhou
hlavní , a bohužel i větší , hordu tvoří jednotlivci , rozhodnutí, za
každou cenu , uhájit své místo na slunci, bez ohledu na to komu uškodí,
takže nošení kávičky a domácích koláčů důležitým osobám, je ta
úsměvnější část. Jak ale začínají poradci přitvrzovat, zdrsňují i
metody, bují různé typy pomluv, jak ten či onen svoji práci nezvládá,
ale já mám vše v absolutním pořádku a jistě bych mohla dělat i další
práci za neschopné kolegy. V této disciplíně jednoznačně vede Mici. Na
každého se usmívá, mluví jako medík, ale je to jak s masožravkami, vábí
nic netušící oběti na sladký nektar a než se stačí rozkoukat jsou
natráveni . Další taktikou jsou návrhy , pro dobro firmy, které
předjímají výsledek poradenské taškařice a už dopředu mají řešení,
samozřejmě výhodné pro navrhovatele. Stačí obé dostatečně dlouho
opakovaně podsouvat, čímž se to Torrovi vetkne do povědomí a zafunguje
osvědčené, že opakovaná lež se stává pravdou. Třetí skupinu tvoří
zoufalci, kteří doufají, že když nebudou vyčnívat, čistky se jich
netknou a oni zůstanou ve své šedivosti dále neviditelní. Z toho všeho
vyplývá jedno zásadní upravené moudro: V nouzi poznáš nejen přítele, ale i krysu...
Po
čase jsme se dostali do dalšího levlu, obchodní strategie. Celá
myšlenka je pikantně okořeněna faktem, že ji bude řídit nejvyšší
konzultantský guru Miloš, který v loňském roce zastupoval zájemce o
Torrovu firmu. Z obchodu sice zatím sešlo, neb Torr nechtěl prodat své
dítě na porážku, ale skeptik by řekl, že náhody neexistují a
předpokládané nové postupy budou logicky směřovat k usnadnění
odloženého prodeje . Samozřejmě za příznivých pomínek pro kupujícího,
neboť firma v rozkladu je levná a Torr může být rád, že za ní vůbec
něco utrží. V duchu tohoto záměru , došlo k sestavení týmu. Manžeři s
výsledky jsou opomenuti a utajená strategická mise se koná mimo firmu,
aby ani zrnko zdravé úvahy nemohlo infikovat propracovaný plán. Zato
nechybí žvanivý Ruda , jehož taktika s nikým své nápady nekonzultuji,
mohl bych se dozvědět, že jsou špatné, přináší firmě v posledních letech
vysoké náklady za změny, které je nutné dodatečně udělat, aby nebyla
škoda ještě vyšší. Také Víťa je žádaný člen týmu , jako odborník na
úspěšnou likvidaci zahraničních klientů, má jistě tu správnou
kvalifikaci, dle Milošových potřeb. Kreativec Evžen rozjede své
velkolepé a nákladné vize, které sice nemají zákazníka, ale vypadají
působivě. No a skupinku uzavírá Mici, jejíž jedinou kvalifikací je
manželství s Rudou, který by s ní doma nevydržel, kdyby jí do skupiny
neprosadil. Torr tomu bude asistovat v roli pozorovatele a opět se
potvrzuje, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být hůř......
A hůř být opravdu může, pokračujeme jedním z možných scénářů: Ve firmě
stále ještě zbývá dost lidí, kteří, vědomi si své platné smlouvy,
střečkují , nejsou ochotni sklapnou podpatky a pořád ještě používají
mozek , myslíc, že dobrý obchodní výsledek je to, o co by všem mělo
jít. No a na ty je potřeba použít silnější kalibr, takže Torr, na
doporučení Radagroup najímá bývalého bachaře Iva, který zavede
disciplínu a všem , bez rozdílu, ukáže jak to má ve správné firmě
vypadat. Takže žádné ohledy, pozitivní motivace, či snad lidský přístup,
ale teror ve své nejčistší podobě. Zákaz soukromých mobilů, rádií, či
jiných osobních věcí na pracovišti je jen začátek. Všichni zaměstnanci
jsou sešikováni do lavic, podobných těm školním, židle jsou také
dřevěné, aby se lidi moc nepovalovali a Ivo chodí jako nevrlý profesor a
neustále kontroluje , co kdo dělá a jestli se třeba dlouho nezamýšlí,
či něčím nerozptyluje. Jeho hlavním pracovním nástrojem jsou stopky, kdy
neustále měří a zanáší do evidence, kdo a jak plní normy předepsané
Radagroupem. Dotazy jsou povoleny jen na vyzvání a každý jedinec má, dle
své funkce, povoleny 3 - 5 otázky denně. Člověk byl ponížen na úroveň
nesvéprávného robota, což donutí k dobrovolnému odchodu i ty největší
zatvrzelce. Takže po několika měsících dočasného Ivova působení ve firmě
zbyla sotva třetina vyděšených neurotiků, kteří dělají co se jim řekne
a když je Ivo konečně odejit a pracovní podmínky se mírně zlepší, jsou
tak zahlceni vděčností, že by pro Torra zachránce udělali prakticky
cokoli. Firma sice nefunguje a levný prodej je na spadnutí, ale Torr si
se skupinkou svých věrných nohsledů může založit nový podnik, fungující
na principu kultovního vůdce a jeho oveček, které budou pracovat do
úmoru, aby byl jejich velitel spokojen.
Žádné komentáře:
Okomentovat